Marketing – to przede wszystkim działanie, które ma spełnić potrzeby danej jednostki, w Twojej sytuacji – trenera personalnego lub instruktora fitness.  Marketing trenera czy instruktora można opisać jednym, prostym zdaniem – „zaspokajać potrzeby, osiągając zysk”. W ten sposób możemy zrozumieć cały sens tego słowa, a niezwykle istotnym jest rozumienie go właściwie, gdyż dobry marketing nie może opierać się na schematach i doraźnych działaniach. Liczy się przede wszystkim strategia, a w efekcie taktyka. Działania muszą być przemyślane, trafiać wprost do potencjalnego Klienta.

Często słyszy się, że nie ma dobrze funkcjonujących firm bez właściwego marketingu. Nie sposób się z tym nie zgodzić, gdyż jest to jeden z fundamentalnych aspektów w Twojej firmie, łączący zarówno potrzeby potencjalnego klienta z Twoją działalnością. O rozwoju każdej firmy na współczesnym rynku decyduje przede wszystkim trafianie w potrzeby klientów. Niezwykle ważnym jest, aby spełniać ten warunek.

Składowe marketingu to wiele czynników otaczających nas na co dzień. Często nawet nie zauważamy, że stykamy się z nim tak często. Zawarty jest w reklamach telewizyjnych czy internetowych. Na opakowaniu ulubionej odżywki czy płatkach, które codziennie jemy na śniadanie. Jednak marketing to także mailing (tzw. e – marketing), promocje cenowe w sklepach, a także choć często nie bierzemy tego pod uwagę – strony internetowe, na które zaglądamy każdego dnia. Wymieniowe elementy to zaledwie znikomy ułamek działań marketingowych prowadzonych przez firmy. Jednak nie tylko produkt potrzebuje reklamy.

Wielu trenerów personalnych, instruktorów oraz sportowców ma wrażenie, że temat marketingu ich nie dotyczy. Nic bardziej mylnego! Wiele naszych działań możemy zakwalifikować jako marketingowe. Jednak działając świadomie, możemy odnosić znacznie lepsze efekty.

Marketing dla uproszczenia można ograniczyć do klasycznego 4P, czyli koncepcji marketing mix zaproponowanej przez McCathy’ego (amerykańskiego profesora i autora wielu publikacji z zakresu marketingu).

Koncepcja 4P, składa się z nastepujących składników:

1. PRODUKT

Czyli wszystko to co proponujesz swoim klientom: treningi personalne; zajęcia fitness; masaże itp. To wszystko – to Twój PRODUKT. Na składowe produkty mają wpływ:

  • szkolenia, które przeszłaś/przeszedłeś,
  • nabyte doświadczenie,
  • sposób prowadzenia treningów/zajęć fitness,
  • miejsce świadczenia usług,
  • elementy takie jak: strona www, wizytówki, ulotki – to buduje Twoją markę i zaufanie do niej,
  • opcje dodatkowe jakie oferujesz swoim klientom.
2. CENA

Przez potencjalnych klientów cena postrzegana jest jako prosty mechanizm służący do porównywania usług. Sztuką jest tak zaprezentować swoją ofertę, aby potencjalny klient nie był w stanie porównać jej z innymi. Usługa trenera to nie tylko przeprowadzony trening. To przede wszystkim wsparcie w chwilach zwątpienia, dodanie motywacji i wiary w sukces. To cały zestaw czynników, które nie są zamknięte jedynie w 60 minutach treningu, jak wydaje się większości klientów. Cena to także polityka rabatowa. Jednak w mojej opinii rabaty mniej się sprawdzają. Zdecydowanie lepiej przez psychikę klienta postrzegane są gratisy np. 10 trening gratis lub raz w tygodniu zajęcia grupowe dla klientów personalnych.

Twoim celem jest stworzenie jednolitej polityki cenowej, której będziesz się trzymać.

3. DYSTRYBUCJA

Jeszcze do niedawna jedynym miejscem, gdzie prowadzono zajęcia fitness czy treningi personalne były klubu sportowe. Obecnie kwestia ta bardziej się rozwinęła i usługi te można realizować w:

  • firmach (świadczenie usług na miejscu),
  • domach,
  • na eventach,
  • na wyjazdach,
  • w plenerze,
  • w Internecie.

Opcji jest mnóstwo, jedynie ograniczenie z jakim się spotykamy to – brak inwencji.

4. PROMOCJA

Promocję można nazwać wisienką na torcie. Często pomijamy tą część. Mam świadomość, że każdy chce być w swojej okolicy najlepszym trenerem, instruktorem czy sportowcem i nawet jeśli tak jest to bez marketingowego wsparcia niewiele zdziałasz. Dlaczego? Ponieważ nikt nie będzie o Tobie wiedział, a bez tego nie pozyskasz klientów.

W ramach promocji możemy używać następujących narzędzi:

  • reklama – klasyczne narzędzia takie jak ulotki, plakaty, wizytówki oraz strona www,
  • public relations – dbałość o wizerunek poprzez social media np. fanpage, instagram oraz prowadzenie bloga i publikacja merytorycznych wpisów,
  • sponsorowanie – na przykład wspieranie lokalnych działań charytatywnych swoim udziałem, przykładowo poprzez przeprowadzenie darmowego treningu,
  • sprzedaż osobista – najważniejsze narzędzie pracy trenera czy instruktora. Twoją najlepszą wizytówką jest Twoja praca. W jaki sposób najlepiej przekonać potencjalnego klienta, który ma obawy? Zaprosić go na pierwszy trening za darmo lub w super cenie,
  • promocja – do której zaliczamy nie tylko rabaty, a także gratisy.

Marketing to jedna z najważniejszych składowych sukcesu Twojej pracy. Marketing pomoże wyróżnić Ci się na tle innych trenerów oraz instruktorów, dotrzeć do potencjalnych klientów i zbudować swoją markę. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, wątpliowści nie krępuj się i pisz lub dzwońMarketing to nic strasznego, a my pomożemy Ci się z nim zaprzyjaźnić.

Bądź z nami na bieżąco i obserwuj nas na Facebooku.